"Alla är vinnare när företag satsar på employer branding"

Uppdaterad: mar 12

Forskning visar att motiverade medarbetare gör ett bättre jobb. En viktig faktor för att bli motiverad är att veta vad företaget man arbetar på står för, tror på och vart det är på väg. Vi har träffat Anna Dyhre – kvinnan som valde bort juridiken och satsade helhjärtat på att hjälpa företag att bli attraktiva arbetsgivare och gå mot framtiden med rätt kompetens.


De allra flesta förstår värdet av ett starkt varumärke. Men ofta tänker man på varumärket ur ett säljperspektiv. Alltså att man ska ha ett starkt varumärke för att skilja sig från mängden och sälja så många produkter eller tjänster som möjligt. Det man kanske inte alltid tänker på är att ett starkt varumärke är minst lika viktigt när det handlar om att attrahera, rekrytera och behålla medarbetare. Det är det employer branding handlar om. - Ett bra employer branding arbete börjar alltid inifrån företaget. Det handlar om att identifiera företagets själ, det vill säga vilka ni är, vad som gör er unika, vad ni jobbar för och hur riktningen framåt ser ut. De företag som blir framgångsrika är ofta de som har en ledning som är besjälad av sin vision. De har också duktiga kommunikatörer och HR-medarbetare som kan berätta företagets historia och få medarbetarna med sig, säger Anna.


Anna Dyhre är född och uppvuxen i Göteborg. Hela hennes familj är jurister så att även Anna läste juridik var kanske inte så konstigt. Däremot kände hon ganska snart efter examen att juridik inte var det hon brann för. Istället flyttade hon till London och började jobba på omvärldsbevakningsföretaget The Dialog Corporation som senare blev Thomson Reuters. Till en början var Anna senior accout manager och efter några år blev hon VD för Sverigebolaget och flyttade till Stockholm. Några år senare blev hon Sverigechef på employer branding företaget Universum. - Under den här perioden växte intresset för employer branding i Sverige och internationellt. Jag såg stor potential i att hjälpa företag inom det här området. 2010 startade jag eget företag och sedan dess håller jag därför föreläsningar och workshops i ämnet, erbjuder rådgivning, agerar moderator och skriver böcker. Det är fantastiskt roligt, säger Anna.


Att satsa seriöst på employer branding kräver engagemang från flera delar inom företaget. Förutom ledningen brukar HR- och kommunikation/marknadsavdelningen vara involverade. Förutom att veta vem man är och vad man står för krävs också rent operativa insatser. Det gäller att kunna erbjuda funktionella, ekonomiska och psykologiska fördelar som gör att man sticker ut jämfört med konkurrenterna. Och så givetvis, att kontinuerligt kommunicera detta. - Företag kan sticka ut på olika sätt. De mest framgångsrika har en tydlig vision och attraktiva värderingar som gör att människor vill vara en del av deras företagskultur. Andra erbjuder ett häftigt kontor, ett modernt arbetssätt, generösa förmåner och roliga personalaktiviteter. Det viktiga är att verkligen bottna, hitta sin inre kompass och förstå vad som gör en unik och trovärdig. Att bara sminka grisen funkar inte, säger Anna.


Läs mer & boka Anna Dyhre: https://www.bokadero.se/anna-dyhrehttps://www.bokadero.se/anna-dyhre