top of page

”Jag är inte bäst på försäljning, däremot är jag bäst på att få andra att lyckas”

Uppdaterat: 12 mars 2021

Som barn var han ganska blyg och trivdes inte att stå i centrum. Hans föräldrar uppmuntrade honom att vara nyfiken och att utmana sig själv. Han fick tidigt lära sig att det var bättre att våga prova med risk att misslyckas, än att inte våga prova alls. Möt Patrik Nordkvist – killen som trots sin blyghet jobbat med försäljning och kundrelationer i hela sitt liv och nu delar med sig av sina erfarenheter och insikter till företag som vill växa.


Patrik Nordkvist är född på Öland och uppvuxen i Norrköping. Hans far var egen företagare och journalist och hans mor var hemmafru. Patrik fick tidigt upp ögonen för försäljning. Som många andra barn sålde han jultidningar och majblommor i området där de bodde. Han hjälpte dessutom sin far att sälja annonser i hans lokaltidning. Efter gymnasiet flyttade Patrik till Stockholm för att plugga på universitetet. Parallellt med studierna sålde han bilförsäkringar på ett telemarketingbolag. Efter bara några månader på företaget blev han utnämnd till säljledare. Patrik var då 18 år. Efter två år studier valde han att satsa fullt ut på säljyrket. - Att jobba med telemarketing är effektivt om man vill komma över sin telefonskräck. Jag hade det väldigt tufft de första månaderna, sen gick det bra. När jag blev utsedd till säljledare fick jag dessutom lära mig att stå och prata inför folk. Det var en mycket lärorik tid, säger Patrik.

Patrik blev kvar totalt i sju år i olika roller på företaget Teleperformance. Han blev projektledare och de tre sista satt han i ledningsgruppen för bolaget som omsatte en kvarts miljard. Därefter följde några år som chef för kundtjänst och e-handel och senare försäljningschef på HL Display. Patrik hann även vara försäljnings- och marknadschef på Vendator några år innan han blev pappa och gick på föräldraledighet.

- Vid den här tiden hade jag gott självförtroende när det gällde personlig försäljning, däremot låg jag långt efter när det gällde digital försäljning. För att lära mig på allt om det, startade jag en egen blogg, Försäljningschefen, berättar Patrik. Det skulle visa sig vara en bra satsning. Efter föräldraledigheten jobbade Patrik som VD på Netcompetens ett antal år. Under hans ledning växte bolaget med 300 procent och vinsten med 400 procent. - 2016 drog jag igång verksamheten i Försäljningschefen på allvar. Antalet följare på bloggen hade ökat rejält och jag insåg att det fanns ett stort behov hos företagen att få hjälp med sitt försäljningsarbete. Jag började få förfrågningar om att hålla föreläsningar och på den vägen är det, säger Patrik.


Idag står Försäljningschefen på tre ben. Patrik håller föreläsningar, erbjuder rådgivning och genomför utbildningar i samarbete med andra konsulter. För att hela tiden hålla sig uppdaterad och ligga steget före, ser Patrik till att omge sig med människor som kan mer än han själv. Han tittar också på de bästa inom olika områden och lär av vad de gör.

- Min styrka som föreläsare och rådgivare är inte att jag själv är den bästa säljaren. Däremot är jag bäst på att få andra att lyckas med sin försäljning. Min erfarenhet inom försäljning gör att jag har ett helhetsperspektiv. Jag förstår både strategi och vad som behöver göras rent operativt för att lyckas. Det gör att jag kan ge konkreta tips och verktyg som fungerar på riktigt. På sina föreläsningar pratar Patrik framförallt om tre saker som måste finnas på plats för att ett företag ska kunna bedriva framgångsrik försäljning. Det handlar om att skapa insikt om att något måste förändras, införa nya säljvanor för att förändra ett beteende och att ta fram säljflöden för att attrahera, utveckla och behålla lönsamma kunder. Allt företaget gör ska koppla till den processen.


- För att bli riktigt duktig på försäljning krävs att hela företaget är med. Det räcker inte att man anställer ett gäng hungriga säljare. Förståelsen för kundens behov måste genomsyra hela verksamheten – från ledningsgrupp och produktion till support och kundservice. De företag som på riktigt sätter sig in i kundens situation och sedan löser kundens problem med sina produkter eller tjänster är de som kommer att lyckas, säger Patrik.

Sedan Patrik var 21 år har han satt en riktning och en grov plan för sitt liv, såväl yrkesmässigt som privat. Redan nu, innan han fyllt 50, har han gjort en liknande plan fram till sin 100 årsdag.


- Har du inga mål i livet är risken stor att du bara driver omkring utan riktning. Börja med att fundera på vad du vill uppnå. När du vet det, vet du också vad du behöver göra för att nå dit. Sen är det bara att börja jobba. Det gäller att hela tiden vara nyfiken och vilja lära sig mer. Jag är noga med att ge mig själv beröm varje dag, men tänker samtidigt att imorgon måste jag bli ännu lite bättre. Det triggar mig!

Läs mer & boka Patrik Nordkvist: https://www.bokadero.se/patrik-nordkvist

bottom of page