• Bokadero

Undvik generationskrockar på jobbet - 5 tips från Josefine Arenius

Krönika skriven av Josefine Arenius.


Allt oftare hör vi snack om att unga och äldre krockar på jobbet – man har helt enkelt svårt att förstå varandra. Varför har det blivit så? Är det inte en myt egentligen – vi har väl alla varit unga och minns hur det var?


- Nah. Faktum är att om du har fyllt 24 så kan du inte längre sätta dig in i hur det är att vara riktigt ung – tonåring – idag. Det går för fort, för mycket förändras för snabbt och det gör att vi faktiskt får svårare att förstå varandra.

Och nu stormar unga människor in på arbetsplatserna. Faktum är att sen fyrtiotalisterna släppte taget och gick i pension så är Generation Y är störst på våra arbetsplatser idag. De kommer farandes med sitt stora självförtroende. Men också med sin rätt kassa självkänsla. Så hur möter vi dem? Och hur ser vi till att våra äldre medarbetare inte blir lämnade i baksätet? De som slitit lojalt och länge men som inte slog näven i bordet och krävde höga ingångslöner när det begav sig.





5 tips för en arbetsplats med mindre krockar:

1. Ha gemensamma samtal på arbetsplatsen om varför ni går till jobbet.

Vad syftet är och vad som driver er. Ju mer vi förstår varandra, ju enklare är det att samarbeta. Och det är inte helt ovanligt att en äldre medarbetare och en yngre medarbetare skiljer sig markant åt när det kommer till drivkrafter. Medan en person närmare pension kan tycka att jobbet ”bara” är ett jobb så är det många yngre som vill se jobbet som en viktig pusselbit i sitt liv och i sitt eget varumärkesbyggande.

2. Vinnlägg er om att skapa en miljö där det är ok att ställa frågor, att inte veta och att ha fel. Generation Y har gjort sig kända för sitt goda självförtroende men många chefer vittnar också om hur deras nya medarbetare snabbt blir stressade, upplever sig utmattade och har svårt att hålla ihop arbetsdagen. För många har det här att göra med att man har all kunskap som arbetet kräver – men ingen erfarenhet. Och utan erfarenhet är det svårt att fatta beslut, att välja rätt vägar och att förutse vad som kommer att hända.


Om ni – generellt på alla nivåer – ställer mycket frågor, ber varandra om råd och medger era misstag så skapar ni en miljö där den som är ny inte upplever att hen behöver veta allt och den som är mer erfaren upplever att just den erfarenheten efterfrågas.

3. Sätt tydliga ramar. Tydligt är snällt! Det här är en av de saker som vi belyser mest i våra föreläsningar och utbildningar. Många chefer – inte minst de som är födda på sjuttiotalet – tycker om att ge ifrån sig saker med ett ”det där löser du, jag litar på dig, gör som du tror blir bäst”. Det skapar ofta känslan hos chefen av att vara en skön och ödmjuk chef. Men också en känsla hos medarbetaren av att ”allting flyter”. Det är svårt att veta vad som är bra nog och i de fall där flera kollegor ska samarbeta så skapar chefen omedvetet dragkamper mellan sina medarbetare. Var tydlig med mål och uppgifter! Och delegera också mandat när du delegerar ansvar.

4. Skapa ”lärpar” mellan medarbetare. Det blir allt vanligare att äldre chefer satsar på ett omvänt mentorskap – det vill säga hittar en yngre peson i en närliggande organisation som kan guida en in i begrepp, vardag och kultur bland unga medarbetare. Vi brukar peppa organisationer att arbeta med den typen av lärande via ”lärpar” – att para ihop medarbetare i olika generationer (eller från olika kulturer för den delen) under några tillfällen varje år för att samtala om specifika frågor som rör organisationen men också generella frågor om livet. Kan dina medarbetare förstå varandra bättre om de får en eller ett par i en annan grupp på jobbet att vända sig till med sina funderingar?

5. Vakta era hej, tack och förlåt. Förhoppningsvis är det där ord som du lärde dig i förskolan och har använt flitigt sen dess. Men ta dem ändå som ett mantra att ha med i organisationens arbete med kulturfrågor.


Hej! Ni behöver sköta era hej; social kompetens ser väldigt olika ut beroende på hur gammal du är. För en äldre medarbetare är det självklart att ringa, för en yngre att skicka sms och för dem däremellan fungerar mejlen bra. Hur kommunicerar ni? Och hur säkerställer ni att alla upplever sig sedda en vanlig dag på jobbet?

Tack!

Ni behöver sköta era tack; inte sällan möter vi lite mer erfarna medarbetare som upplever att de har ”glömts bort” för att de inte högljutt berättar om sina bedrifter. Hur uppmuntrar och lyfter ni varandra på jobbet?

Förlåt!

Ni behöver sköta era förlåt; en organisation där det är ok att be om ursäkt och få nya chanser attraherar medarbetare som vågar testa och som vill utvecklas.

Att växa en fungerande kultur på jobbet kräver många ingredienser – men det börjar alltid i ledarskapet.

Att växa en fungerande kultur på jobbet kräver många ingredienser – men det börjar alltid i ledarskapet. Jag och mina kollegor vill gärna hjälpa er att identifiera, lyfta och utmana såväl bra som dåliga kulturskapare på ditt jobb, och vi har en verktygsbox av knep för en arbetsplats där generationer och kulturer kan trivas tillsammans.

Josefine Arenius

Länkar

Läs mer och ta kontakt med Josefine.

BOKADERO Kontakta oss - info@bokadero.se


Boka föreläsare, coacher och andra proffs på Bokadero.se


Om Bokadero

Bokadero är en oberoende digital marknadsplats för bokning av tjänster av talare, Bokadero utmanar traditionella förmedlingar med en transparent digital plattform med direktkontakt mellan bl.a. talare och beställare av talare.

Vi har tagit bort förmedlingsavgifterna på de idag normala 25 - 50 % av talarnas arvoden, det har vi gjort för att beställare ska kunna boka talare till bättre priser, talarna ska få fler uppdrag och en högre ersättning vid varje bokning än om bokning sker på ett traditionellt sätt.

Läs mer om Bokadero här.

Kontakta oss: info@bokadero.se

Kontakta oss
  • Facebook
  • Instagram