Tar ditt varumärke stryk när du rekryterar?

Uppdaterat: 22 mars

Visste du att sättet vi rekryterar på kan påverka hela vår organisations varumärke?


Kandidatupplevelse är en arbetssökandes känslor och upplevelser kopplat till en rekryteringsprocess. En positiv upplevelse kan stärka ert arbetsgivarvarumärke, medan en negativ upplevelse kan rentav skada ert företags rykte på lång sikt.


Vad många företag inte tänker på är att kandidater också är konsumenter. Eller att de har/kommer ha en position på ett företag där de har chansen att välja er som leverantör. 76% av de kandidater som haft en bra rekryteringsupplevelse på ett företag vill köpa mer av deras produkter och tjänster. Medan 69% av de som haft en dålig kandidatupplevelse inte alls vill köpa produkter och tjänster på det företaget (Wise Professionals 2017).


Kort och gott kan kandidatupplevelsen sammanfattas i den arbetssökandes upplevda rättvisa och känsla av er kommunikation. Denna upplevelse startar redan vid första anblick på er karriärsida/annons och avslutas i början av anställningen eller vid er ”nej tack”-återkoppling.


Eftersom majoriteten av de som genomgår din rekryteringsprocess inte kommer att få jobbet väger deras upplevelse tungt när det kommer till ert arbetsgivarvarumärke.


Vi människor tenderar även att dela med oss extra mycket till andra när vi är missnöjda. Kandidaters negativa upplevelse behöver inte bero på att de fick ett nej, utan beror snarare på deras upplevelse av er kommunikation. 93% tycker nämligen att responsen är viktig när de söker ett jobb (Wise Professionals 2017).


Din information och återkoppling kan alltså göra stor skillnad. Om du tar tid på dig med återkopplingen riskerar du också att tappa bra kandidater som även sökt andra jobb och tvingas ta ställning för att inte förlora ett jobberbjudande. 58 % anser att åtta dagar är en rimlig tid att vänta på någon form av återkoppling efter sista ansökningsdag (Academic Work 2017).


Att skapa en bra kandidatupplevelse behöver varken vara tidskrävande eller svårt. Speciellt inte om du har digitala verktyg till din hjälp.


Varför Bokaderos rekryteringsverktyg både kan förenkla och förbättra er rekrytering:

Karriärsidan

Med en karriärsida på er hemsida behöver inte kandidater undra om ni har några lediga tjänster just nu eller var de ska skicka in en ansökan. Ett enkelt sätt är att skapa en flik på er hemsida som heter Jobba hos oss/Karriär/Lediga Tjänster och länka till er karriärsida på Bokadero. Det blir då lätt att hitta rätt. På karriärsidan får du också chansen att berätta mer om er företagskultur, vad ert varumärke står för och vad ni som arbetsgivare kan erbjuda.


Ca. 70 % av alla sökande tittar efter vad eventuella framtida kollegor tycker om sina jobb (Glassdoor 2016) och därför är det även bra att lägga ut recensioner från era medarbetare, vilket du enkelt gör i vårt verktyg. Exempelvis, Maria: ”Det bästa med att jobba på X är att jag får stort förtroende och har riktigt roligt med kollegorna!”.


På karriärsidan läggs även era annonser automatiskt ut när ni lägger ut dem i verktyget och försvinner efter sista ansökningsdatum passerat. Detta gör att du inte behöver administrera er hemsida varje gång ni publicerar eller avpublicerar annonser, men den är ändå uppdaterad.


Bekräftelsemeddelanden

Med automatiserade bekräftelsemeddelanden vet kandidaterna att deras ansökan kommit fram och du slipper lägga tid på att berätta detta manuellt. Detta är ett ypperligt tillfälle att även berätta lite mer om ansökningsprocessen. T.ex. ungefär när de kan förvänta sig återkoppling, vad nästa steg i processen är och kanske till och med vem de kan höra av sig till med eventuella frågor. Tar du dig tiden att skriva ett bra bekräftelsemeddelande, kan du spara tid på att kandidaterna inte kontaktar er med dessa frågor och du lägger en bra grund för en positiv kandidatupplevelse.


Ansökningsformulär I och med att du kan anpassa ansökningsformuläret kan du lägga in urvalsfrågor som underlättar din hantering av kandidaterna i nästa steg. Om du snabbare kan göra ett urval kan du ge snabbare återkoppling. Detta kan även tydliggöra kravprofilen för kandidaterna eftersom de ser vad du anser är viktig information att få av dem. Du kan exempelvis fråga om kandidaten har B-körkort (ja/nej), om detta skulle vara ett av era krav eller önskemål. Du kan även ha flervalsfrågor där kandidaterna kan kryssa i vilka erfarenheter dem har.


Dashboarden Här kan du sortera kandidater på sätt som passar dig, filtrera på kandidater utifrån ditt ansökningsformulär och hantera flera kandidater samtidigt. Mailen du skickar via verktyget syns direkt på kandidatkorten, så att du inte behöver fundera på vem du återkopplat till och inte.


Har du med urvalsfrågor i ditt ansökningsformulär går det snabbt att t.ex. filtrera fram kandidater som inte alls uppfyller din kravprofil och tacka nej till dessa. Meddela dem så fort som möjligt att de inte har gått vidare och lägg istället energi på kvalificerade kandidater. Du kan skicka samma ”nej-tack”-mail till flera kandidater samtidigt, men ändå ge en positiv upplevelse genom att göra mailet personligt. Ett personligt automatiserat mail kan helt enkelt vara att du förklarar vad det är som gjort att andra kandidater gått vidare. I stil med: ”Vi har valt att gå vidare med kandidater som har erfarenhet av att arbeta som X tidigare och har B-körkort/utbildning/erfarenhet av X-systemet. Detta bidrar till att kandidater förstår varför de inte gick vidare och upplever er process som rättvis.


Ett sätt för dig att få en överblick över var kandidaterna är i processen är att skapa och namnge kolumner. Exempelvis kan du ha en kolumn för kandidater som kan vara intressanta men inte i ett första läge, en för de som verkligen är intressanta och en för de som du träffat på en intervju.

Om du märker att återkopplingen till vissa kandidater kan dröja bör du skicka iväg en extra återkoppling. Du kan formulera det så här: ”Tack för ditt tålamod! Vi börjar nu gå igenom ansökningarna och beräknas återkomma till dig med besked inom ca X veckor”. Denna återkoppling gör upplevelsen av väntan inte lika lång och ökar transparensen, vilket gör att ni som arbetsgivare sticker ut på ett positivt sätt. Bara för att majoriteten av kandidaterna förväntar sig återkoppling efter ca en vecka (Academic Work 2017), behöver detta inte betyda att denna återkoppling måste vara ett definitivt svar.


Vill du ha fler tips på hur du förbättrar er kandidatupplevelse eller en demo av rekryteringsverktyget? Kontakta någon av oss på Bokadero så hjälper vi gärna till eller läs mer på: https://www.info.bokadero.se/rekrytera


Källor:

Wise Professionals, Kandidatupplevelse 2017

Academic Work, Young Professional Attraction Index, YPAI 2017 Glassdoor U.S. Site Survey, 2016


Av Ellen Klanskog.