top of page

MPYA vägrade ställa in – Arrangerade online-standup med David Batra

Uppdaterat: 28 mars 2023

Hela 1500 deltagare slöt upp digitalt för att tillsammans ta del av David Batras online-framförande. Komisk kommunikation var ledordet och genomförandet gav fantastisk respons.


När Covid-19 svepte in lamslogs många ledningar och verksamheter stannade upp, det var då företaget MPYA valde att satsa digitalt och anordnade ett event på distans.

Vi har pratat med Martin Forssell, Affärsansvarig på MPYA och initiativtagare till bokningen av David Batra.

Vilka är MPYA?

- Vi är ett konsult-och rekryteringsföretag med kvalificerade ekonomer.

Vi startade 2016 och är idag drygt 150 anställda fördelat på Stockholm, Göteborg, Malmö och Helsingborg.


Hur känner ni att ni har hanterat Covid-19 och hur har eran verksamhet påverkats?

- När en ekonomisk kris blommar upp så bromsar rekryteringsdelen väldigt kraftigt och väldigt snabbt. På konsultsidan brukar det t.o.m. öka initialt. Mer än någonsin behöver företag ha koll på finanserna och behovet av kvalificerade ekonomer kvarstår. Men ingen tar emot kundbesök nu och det har ju varit väldigt utmanande såklart. Om man inte träffas och inte syns, finns man då? Så det är något som vi hela tiden måste jobba på.

Det var så ni kom i kontakt med oss på Bokadero. Ni ville göra något kreativt och roligt i dessa tider. Vilket resulterade i att ni lade upp ett uppdrag på Bokaderos uppdragsportal och därigenom bokade en Online-stand-up med David Batra – hur kom det sig att ni tog det initiativet?

- Vi har tidigare arrangerat frukostföreläsningar i de städer där vi är etablerade.

Nu när Corona dök upp kände vi att vi kan inte bara lägga oss ner och vänta ut det här, vi måste hitta en form som funkar. Det här är vårt sätt att ta hand om nätverket och våra anställda som sitter där ute och känner sig ensamma eller uttråkade. Det blir också vårt sätt att synas, det blir vårt sälj.


Vi landade i att göra ett online-event om komisk kommunikation.

För oss handlar det egentligen om att komma igenom ett brus, att synas. Man kan få ut mycket av en föreläsning och ville vi ha något som var extra positivt denna gång.

Ser man till vår bransch och alla branscher egentligen så måste vi ansvara för att leva vidare som bolag.

 
”Vi kan inte bara lägga oss ner och vänta ut det här, vi måste hitta en form som funkar!”
 

Vilka bjöd ni in till online-eventet?

- Våra anställda, våra kunder, även potentiella kunder - vårt nätverk av ekonomer.

I och med att vi lade ut inbjudan på LinkedIn fick vi även med personer vi inte känner, men det gör ju ingenting. Är man nyfiken och vill lyssna, då ska man få lyssna.

Skillnaden mellan det digitala och det fysiska mötet är att det når ut till många, många fler.

Steget från att sitta hemma till att kliva upp på morgonen, göra sig mingel-representativ, åka in på morgonen, mingla, lyssna, åka tillbaka -Det tar ju 3 timmar. Under en digital föreläsning på 45 min kan man ju sitta hemma i morgonrocken. Och det var vår tanke - att göra steget mycket lättare.

Hur många nappade på inbjudan tillslut?

- Det var 1500 som tackade ja!

Eftersom vi blev så många, valde vi att ha en chattfunktion vid sidan av föreläsning och möjlighet till en frågestund efteråt, det skapade interaktion mellan David och gästerna vilket var oerhört uppskattat.

För dig som arrangör och initiativtagare, hur tycker du att det har varit? Vad är din upplevelse?

- Det var spot-on, ett hundra procent!

Kontakten med er på Bokadero var väldigt enkel och smidig.

Det finns ju en oro över att skjuta ut något sånt här live och så fungerar ingenting – så vi var väldigt stressade över tekniken. Men vi fick väldigt fin kontakt med David Batra och hans agent. De tipsade om en konferensanläggning som snabbt hade styrt om sin verksamhet och byggt en studio med en stor ledskärm, flera kameror, en tekniker, en bildproducent. Den studion använde vi.


Den feedbacken och det mottagandet vi fick efter eventet var genomgående positivt. Det vi bör ta med oss till nästa gång är att genom inbjudan rekommendera fast uppkoppling, för vi hade några som satt med dålig lina och för dom hackade det lite grann. Vi hade vanligt trådlöst på vårt jobb och det fungerade hur bra som helst.


Kontakten med er, kontakten med föreläsaren, kontakten med den tekniska sidan, allt har ju varit väldigt bra. Och hur det togs emot, det dundrade ju in mail som uppskattade att vi gjorde någonting, att vi syntes.

Hur tänker ni framåt? Blir det fler event?

- Ja, vi kommer göra flera, det är inget snack om saken. Det var väldigt uppskattat från kunder och vårt ekonominätverk. Det som är positivt för er är att jag tror att det kommer explodera med digitala föreläsningar, det är det enda sättet just nu.

Vi heter MPYA och vi måste vara längst fram, eller det är inte det jag säger. Vi är inte rädda för att göra misstag. Om något inte funkar då lär vi oss av det. Det är egentligen bara hur man paketerar och i vilket format. Sedan gäller det att hitta intressanta föreläsare som är villiga att jobba digitalt och som har något vettigt eller roligt att säga - Jag tror att många föreläsare kommer inse att dom måste ställa om nu.


Tack Martin!


*MPYA är ett vedertaget uttryck på swahili som kan översättas till nytt, nyhet och nytänkande. Vill du veta mer om MPYA och deras verksamhet? www.mpyafinance.se


Boka komiker, föreläsare & coacher på www.bokadero.se

 
”Kommer explodera med digitala föreläsningar, det är det enda sättet just nu”
 

Arrangera event:


KONTAKT - Vi hjälper dig hitta rätt! Maila info@bokadero.se

Besök bokadero.se




bottom of page