"Tack vare Bokaderos snabba omställningar har vi kunnat behålla tempot i vårt relationsbyggande"

Uppdaterat: 22 sep. 2021

Anders Jansson är företagsmarknadschef på Länsförsäkringar Gävleborg som har kontor över hela Gävleborg. För Länsförsäkringar är det viktigt att finnas med i det lokala näringslivet och hela tiden fylla på med kontakter, inspiration och kompetens bland medarbetarna.


Hur upptäckte ni Bokadero Arena?

När jag under våren 2020 återvände till min gamla arbetsplats, Länsförsäkringar Gävleborg, så började jag att efterfråga lokala nätverk. Söderhamnskontoret berättade om att de var med i Bokadero Arena.


Varför är det viktigt för er att delta i nätverk?

Vi måste vara ute och synas på den lokala marknaden. Som kund eller potentiell kund till oss, så ska man veta vilka vi är som jobbar på kontoren. Våra säljare har mer en roll som ekonomiska rådgivare och då är förtroende och relation avgörande för att kunden ska känna sig trygg. Det är därför det är så viktigt att finnas med i nätverk tillsammans med andra lokala företag.


Vad var det som gjorde att ni fastnade för just Bokadero Arena som nätverksalternativ?

Jag känner att det är väldigt fräscht och nytänkande. Vi kan träffa kunder och bygga relationer på ett avslappnat sätt utan att de behöver känna att vi är där för att sälja.


En annan sak som har varit mycket positiv under pandemin, är att Bokadero Arena, till skillnad från nästan alla andra nätverk, inte har ställt in några nätverksträffar. I stället har de ställt om till digitala träffar. Det har gjort att vi inte har tappat fart utan kunnat fortsätta vårt relationsbyggande på ett bra sätt. Vi på Länsförsäkringar Gävleborg har själva varit noga med att inte ställa in möten och annat, så vi har samma filosofi.


En annan sak som jag uppskattar är att de är väldigt proffsiga och utvecklingsvilliga. De växer och satsar hela tiden på nya områden och det känns bra att vara en del av något som rör sig framåt.


Vad är det i nätverksträffarna som du känner att ni har nytta av förutom att bygga lokala relationer?

Framför allt är det alltid bra, relevanta föreläsare och många olika ämnen. Allt från ledarskap till säljkultur. Man får alltid med sig nyttig kunskap och inspiration.


Om du skulle ge andra företag ett råd om hur de ska tänka när de väljer nätverk, vad skulle det vara?

Det är viktigt att välja nätverk utifrån vad man vill ha ut av det.

Det finns en del nätverk som man kanske känner att man behöver vara med i för att de är ”politiskt korrekta” även om de inte genererar affärer. Ett medlemskap i Bokadero Arena är väl investerade pengar om man vill hitta nya kunder. För oss är det nyttan vi letar efter. Det känns också bra att Bokadero verkar lokalt vilket vi på Länsförsäkringar Gävleborg verkligen jobbar för.


Läs mer om Bokadero Arenas nätverk på www.bokaderoarena.se