top of page

”Börja alltid hos kunden när du ska digitalisera din verksamhet”

Uppdaterat: 12 mars 2021

Alexander Schultz har varit intresserad av ny teknik så länge han kan minnas och beskriver sig själv som en riktig datanörd. Hans familj var tidiga med att skaffa dator och bredband hemma och Alexander satt ofta och skruvade isär datorer, satte in egna hårddiskar och ramminnen och byggde hemsidor. Ju äldre han blev, desto mer intresserad blev han. Idag driver han konsultbyrån Third Act i Stockholm som hjälper företag att utveckla appar. Han är övertygad om att den tekniska utveckling vi ser nu bara är början.

Alexander är född och uppvuxen i Borås. Redan tidigt i livet var har intresserad av film och teknik. Drömmen var att jobba med film och i gymnasiet köpte han en egen videokamera och började producera egna videofilmer tillsammans med kompisarna i klassen.


- Efter studenten flyttade jag till Ebeltoft i Danmark för att studera filmproduktion. Det var en fantastisk tid och jag lärde mig massor om dramaturgi och storytelling som jag har nytta av än idag, trots att jag inte blev någon ny Spielberg, säger Alexander.


Efter åren i Danmark började Alexander studera på Hyper Island, av många ansedd som en av de bästa skolorna inom digitalisering, transformation och kreativitet. Han insåg där och då att allt kommer att handla om digitalisering och teknik i framtiden och att det gäller att hänga med för att vara relevant på arbetsmarknaden. Efter utbildningen flyttade Alexander till London och startade upp företaget Hackmasters som med hjälp av Hackathons hjälpte stora företag att komma igång med digital innovation. I London fick han även smak på start-up livet.


- Det är något med den snabbrörliga och föränderliga kulturen som lockar mig. Att bygga upp något eget från grunden och ha möjlighet att bestämma själv. Det häftiga med start-ups är att det kommer att vara de snabba som slår de långsamma. Inte de stora som slår de små. Att en liten vass uppstickare kan utmana och till och med utklassa dominanterna på marknaden är en kittlande känsla, säger Alexander.


Efter några år i London gick flyttlasset tillbaka till Sverige. Sedan 2016 bor Alexander i Stockholm och driver konsultföretaget Third Act som utvecklar appar till företag. Kunderna är, inte helt förvånande, mestadels start-ups som ska ut i världen och bryta ny mark.


- En app är inte lösningen för alla kunder. Vissa klarar sig bra med bara en webbplats. För att utveckla en app måste det finnas ett tydligt mervärde för de som ska använda dem. Något måste bli enklare, smidigare, snabbare och dessutom ta bort friktion i många led. Om man tror att man kan förbättra kundupplevelsen markant är en app ofta en bra idé, berättar Alexander.

De företag som vill digitalisera sin verksamhet bör alltid börja ute hos kunden. Det rådet ger Alexander till alla företagets kunder.


- Kunden ligger alltid steget före. Ju mer ni vet om dem desto bättre. Lär er vilka behov de har, i vilka kanaler de finns, vilka enheter de använder, när på dygnet de är aktiva. Frågan ni bör ställa är på vilket sätt ni med hjälp av digitalisering kan underlätta och skapa värde för era kunder. Jag lovar att det finns massor att göra i de allra flesta företag!


Alexander älskar förändring och de möjligheter framtiden för med sig. En trend som kommer starkt just nu är de digitala assistenterna eller röststyrning. Än så länge går det lite knackigt men om några år tror han detta kommer att fungera helt sömlöst och bli en gigantisk marknad.


- Vi går mot en alltmer digitaliserad värld, vare sig vi vill eller inte. Att klamra sig fast i nuet och vilja stoppa tiden är lönlöst. Istället gäller det att se möjligheterna den nya tekniken för med sig. Som alltid finns vissa risker också. De måste man ta på allvar och hitta lösningar på, men möjligheterna är så mycket större. De väljer jag att fokusera på, säger Alexander.

- Här kan du läsa mer & boka Alexander: https://www.bokadero.se/alexander-schultz

bottom of page