Behöver ni stärka upp teamet inför sommarens semestrar och kanske ska rekrytera ny personal? Det är hög tid att tänka på det nu, även om shorts, bad och värme i Sverige kan kännas långt borta.
Arbetsgivarvarumärke Oavsett om ni tar in en eller många, unga eller gamla, under några veckor eller ett par månader är det viktigt att ni behandlar rekryteringsprocessen och kandidater minst lika bra som till vilken rekrytering som helst. Tänk långsiktigt. Er sommarpersonal kan vara framtidens talanger och personer som du vill behålla i styrkan permanent, eller kanske i alla fall till julens semestrar och nästa sommar igen. Annars får ni se det som en chans att stärka ert arbetsgivarvarumärke (läs mer om det här: Tar ditt varumärke stryk när du rekryterar? (bokadero.se)) Dessa personer kommer ha hunnit upplevt både er rekryteringsprocess, er onboarding och faktiskt även själva arbetet och kan verkligen bli framtida ambassadörer för ert företag.
Planera och annonsera Det är viktigt att börja i tid, för de flesta sommarjobben publiceras i januari och februari (men vissa så tidigt som när vi började titta efter en fin julgran förra året!) (källa P4 Kristianstad, 2016). Missa inte bra kandidater bara för att dessa redan hunnit få andra jobb. Låt inte heller tidsbrist sätta käppar i hjulet för dig, utan ta hjälp om inte tiden finns. Ni kan även spara tid genom att använda dig av digitala verktyg, t.ex. Bokaderos Rekryteringsverktyg som speciellt kan underlätta om du rekryterar många personer. I verktyget kan du till och med lägga ut en intressekollannons på sommarjobbare/extraarbetare/dylikt som ligger ute året runt. Där kan kandidater visa intresse av att jobba hos er och du kanske inte ens behöver gå ut i en aktiv rekrytering. Låt guldkornen som redan finns där ute hitta dig.
A och O är att skriva en bra annons, eftersom detta kan vara mångas första möte med er. Annonsen ska vara tydlig, trevlig och locka kandidaterna till att söka. Det är faktiskt okej att skryta om fördelarna av att jobba hos er och vad ni är bra på. En annons kan likställas med marknadsföring och försäljning, så gör på samma sätt som ni gör där (här finns fler tips om hur du kan skriva din jobbannons: Hur kan du få in fler ansökningar till dina annonser? (bokadero.se)).
Nå ut och hantera ansökningar När ni har en bra annons är det dags att nå ut med denna. Många som söker sommarjobbare väljer att synas på jobbmässor och på skolor (både gymnasier och högskolor/universitet). Det är såklart ett jättebra sätt att visa vilka ni är, men det har inte alla tiden till. Självklart går det att nå ut via jobbsajter som Platsbanken och Blocket Jobb, men ytterligare ett bra sätt att nå många personer är via sociala medier. Kör du din annons som betald marknadsföring når du ut till betydligt fler.
När ansökningarna börjat rulla in är det dags för urval. Glöm aldrig bort kandidatupplevelsen genom hela er process. Se över om er process är optimal för tjänsterna ni vill tillsätta – är er kravprofil rimlig? Är processen onödigt lång och krånglig? Ett mantra ni kan ta med er är återkoppling, återkoppling, återkoppling. Ni kommer långt med att vara transparanta och kommunikativa.
Behandla sommarjobbarna som era andra medarbetare Ge era sommarjobbare schyssta villkor och se dessa som vilken kollega som helst. Satsa på en bra onboarding, vilken sätter grunden för hela arbetsperioden. Ni kanske till och med kan ha en trevlig preboarding? Alltså visa nya kollegorna att ni är taggade på att de ska börja hos er. Det kan vara så enkelt som att ni lägger till dem på LinkedIn eller skickar hem en bukett blommor med ett kort från er. Det lönar sig för er att lägga den lilla extra energin även på era sommarjobbare. Ni får tillbaka detta i längden.
Läs mer om Bokadero Rekrytering: Bokadero Rekrytering
Bokadero hjälper till med annonsering: Så gick Parator från 4 till 45 ansökningar med Bokadero.
Källa:
Comentarios